آموزش جامع جاوا اسکریپت JavaScript

آموزش جاوا اسکریپت به زبان ساده از صفر تا متخصص
دوره جامع آموزش برنامه نویسی جاوا اسکریپت - نکست
دوره جامع جاوا اسکریپت - نکست

معرفی اجمالی

با دوره آموزش جاوا اسکریپت طراحی و توسعه برنامه‌های کاربردی وب را به صورت کاربردی بیاموزید، این زبان برنامه‌نویسی پایه و اساس بیشتر سایت‌ها، برنامه‌ها و حتی سرویس‌هایی است که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم.

جاوا اسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که برای توسعه وب ، web applicationها ، توسعه بازی و موارد دیگر استفاده می شود. JS به شما امکان می دهد ویژگی های پویایی را در صفحات وب خود پیاده سازی کنید که با HTML و CSS به تنهایی قابل انجام نیستند.

چرا باید جاوا اسکریپت را یاد بگیریم؟

جاوا اسکریپت محبوب ترین زبان برنامه نویسی برای توسعه وب در بخش فرانت اند و بک اند است، برنامه های کاربردی برای جاوا اسکریپت از وب سایت های تعاملی تا اینترنت اشیاء را در بر می گیرد وهم برای مبتدیان و هم توسعه دهندگان باتجربه که به دنبال یادگیری زبان برنامه نویسی جدید هستند یک انتخاب عالی است.

سطح دوره
مبتدی تا پیشرفته
مدرس دوره
محمد اصغری
مدت زمان
در حال تکمیل
محتوای دوره
متنی و ویدئو
پشتیبانی
محدود

فهرست مطالب دوره

بخش اول: زبان جاوا اسکریپت

در این بخش جاوا اسکریپت را به صورت کامل یاد می‌گیریم، از مفاهیم ساده و اساسی تا مفاهیم پیچیده‌تری مانند کلاس و حتی فراتر از آن، در اینجا بر روی خود زبان تمرکز می کنیم.
1

مقدمه‌ای بر جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی کامپایل شده سبک وزن، چند پلتفرمی و تفسیر شده است که به عنوان زبان برنامه نویسی صفحات وب نیز شناخته می شود. بسیاری از محیط های غیر مرورگر نیز از آن استفاده می کنند. جاوا اسکریپت را می توان هم برای توسعه front-end و هم back-end استفاده کرد. در این فصل به بررسی زبان JavaScript و محیط مورد نیاز برای توسعه آن میپردازیم.

2

اصول برنامه نویسی در جاوا اسکریپت

در این فصل از دوره جامع آموزش جاوا اسکریپت که یکی از مهمترین فصول آن است به بررسی اصول اولیه برنامه نویسی در جاوا اسکریپت میپردازیم که شامل مفاهیم اولیه برنامه نویسی، انواع داده، دستورات، توابع و … است.

3

بهبود کیفیت کد

قبل از اینکه بخواهیم کدهای پیچیده‌تری در جاوا اسکریپت بنویسیم نیاز است به بررسی ‌شیوه‌ها بپردازیم که باعث بهبود کدنویسی در ما خواهند شد، در این فصل با زیبا نویسی، نوشتن کامنت برای خوانایی بیشتر برنامه و قابلیت استفاده مجدد، خطای یابی و … آشنا خواهیم شد.

4

مقدمه ای بر Objects

 Object یا شیء یکی از انواع داده‌های جاوا اسکریپت است که برای ذخیره مجموعه‌های مختلف و موجودیت های پیچیده‌تر استفاده می‌شود.می‌توان گفت اشیاء یکی از کلیدی‌ترین مباحث در جاوا اسکریپت است، بنابراین  قبل از اینکه به هر موضوع دیگری عمیق تر بپردازیم، ابتدا باید مفهوم objects را درک کنیم.

5

انواع داده در جاوا اسکریپت

ساختار داده های بیشتر و مطالعه عمیق تر انواع.

6

بررسی توابع به صورت پیشرفته

7

پیکربندی ویژگی‌های Object

در این بخش به اشیا باز می گردیم و خصوصیات آنها را عمیق تر بررسی می کنیم.

8

نمونه های اولیه (Prototypes) و وراثت (inheritance)

9

کلاس در جاوا اسکریپت

در برنامه نویسی شی گرا، یک کلاس یک برنامه-کد-الگوی توسعه پذیر برای ایجاد اشیا، ارائه مقادیر اولیه برای حالت (متغیرهای عضو) و پیاده سازی رفتار (توابع یا روش های عضو) است. در این فصل به بررسی کامل کلاس ها در جاوا اسکریپت می‌پردازیم

10

مدیریت خطا در javascript

در این فصل از کد نویسی جاوا اسکریپت با مدیریت خطا جهت کنترل جریان برنامه آشنا می‌شویم

11

Promises, async/await

12

سازنده‌ها و iteration ها

13

ماژول ها در جاوا اسکریپت

ماژول‌های جاوا اسکریپت به شما امکان می‌دهند کد خود را به فایل‌های جداگانه تقسیم کنید. این کار حفظ پایه کد را آسان‌تر می‌کند.

14

متفرقه

موارد متفرقه زبان جاوا اسکریپت

بخش دوم: مرورگر (سند، رویدادها و رابط‌ها)

آموزش نحوه مدیریت صفحه مرورگر: اضافه کردن عناصر، دستکاری اندازه و موقعیت آنها، ایجاد رابط های پویا و تعامل با بازدید کننده.
1

سند (Document)

در اینجا ما یاد خواهیم گرفت که یک صفحه وب را با استفاده از جاوا اسکریپت دستکاری کنیم.

1.1    محیط مرورگر، مشخصات
1.2    درخت DOM
1.3    بررسی DOM
1.4    جستجو: getElement*، querySelector*
1.5    ویژگی های گره: نوع، برچسب و محتویات
1.6    Attributes and properties
1.7    اصلاح سند
1.8    استایل و کلاس‌ها
1.9    اندازه عناصر و اسکرول
1.10    اندازه پنجره و اسکرول
1.11    مختصات
2

مقدمه‌ای بر رویدادها (Event)

مقدمه ای بر رویدادهای مرورگر، ویژگی های رویداد و الگوهای مدیریت.

2.1    مقدمه ای بر رویدادهای مرورگر
2.2    Bubbling و capturing در رویداد
2.3    نمایندگی رویداد (Event delegation)
2.4    اقدامات پیش فرض مرورگر
2.5    ارسال رویدادهای سفارشی
3

رویدادهای رابط کاربری (UI)

در اینجا به مهمترین رویدادهای رابط کاربری و نحوه کار با آنها می پردازیم.

3.1    رویدادهای ماوس
3.2    حرکت موس
3.3    کشیدن و رها کردن با ماوس
3.4    رویدادهای اشارگر (Pointer)
3.5    رویدادهای کیبورد
3.6    پیمایش (Scroling)
4

فرم‌ها و کنترل‌ها

ویژگی‌ها و رویدادهای ویژه برای فرم‌های <form> و کنترل‌ها: <input>، <select> و موارد دیگر.

4.1    ویژگی‌ها و متدهای form
4.2    فوکوس : focus/blur
4.3    رویدادهای change, input, cut, copy, paste
4.4    رویدادهای و متد submit
5

بارگذاری داکیومنت و منابع

5.1    رویدادهای صفحه
5.2    اسکریپت : async, defer
5.3    بارگذاری منابع : onload and onerror
6

متفرقه

موارد متفرقه مرورگر

6.1    observer
6.2    انتخاب و محدوده
6.3    حلقه رویدادها: microtasks و macrotasks

بخش سوم: مقالات الحاقی

لیستی از موارد الحاقی که غالبا موارد پیشرفته‌تر در جاوا اسکریپت هستند
1

کار با ویندوز (پنجره‌های مرورگر) و فریم‌ها در جاوا اسکریپت، متدهای مختلف کار با windows  ارتباط آنها با یکدیگر و …

1.1    متدهای windows و صفحات popup
1.2    ارتباط بین windows های مختلف
1.3    حمله clickjacking
2

فایل‌ها و داده‌های باینری

کار با داده ها و فایل های باینری در جاوا اسکریپت.
2.1    آرایه‌های باینری و ArrayBuffer
2.2    TextDecoder و TextEncoder
2.3    Blob
2.4    File و FileReader
3

درخواست‌های شبکه

در این فصل به بررسی انواع درخواست‌های شبکه در Javascript می‌پردازیم،

3.1   Fetch یا واکشی اطلاعات
3.2    FormData
3.3    فرایند دانلود در واکشی
3.4    شکست در واکشی
3.5    درخواست های متقاطع
3.6    واکشی API
3.7    شی URL
3.8    XMLHttpRequest
3.9    بارگذاری مجدد فایل
3.10    polling طولانی
3.11    WebSocket
3.12    رویدادهای ارسال شده توسط سرور
4

ذخیره داده در مرورگر

3 راه برای ذخیره داده ها در مرورگر کوکی ها، ذخیره سازی محلی و ذخیره سازی جلسه هستند. بسته به نیاز، هر یک از آنها برای ذخیره داده ها در مرورگر استفاده می شود. در این فصل، مقایسه عمیقی بین ذخیره‌سازی محلی، ذخیره‌سازی جلسه و کوکی‌ها را مورد بحث قرار خواهیم داد.
4.1    کوکی ها
4.2    LocalStorage, sessionStorage
4.3    IndexedDB
5

انیمیشن

ایجاد انیمیشن در وب بااستفاده از جاوا اسکریپت و CSS برای افزودن تحرک بصری در وب

5.1    منحنی Bezier
5.2    انیمیشن‌های CSS
5.3    انیمیشن های جاوا اسکریپت
6

اجزای وب (Web components)

Web components مجموعه‌ای از APIهای پلتفرم وب هستند که به شما امکان می‌دهند تگ‌های HTML سفارشی، قابل استفاده مجدد و محصورشده جدیدی برای استفاده در صفحات وب و برنامه‌های وب ایجاد کنید. اجزای سفارشی و ویجت‌ها بر اساس استانداردهای Web Component ساخته شده‌اند، در مرورگرهای مدرن کار می‌کنند و می‌توانند با هر کتابخانه یا پلات فرم جاوا اسکریپتی که با HTML کار می‌کند استفاده شوند.

6.1    Web components در جاوا اسکریپت
6.2    المان‌های سفارشی HTML
6.3    shadow DOM
6.4    element الگو
6.5    Shadow DOM slots, composition
6.6    استایل دهی shadow DOM
6.7    Shadow DOM و رویدادها
7

عبارات قاعده‌مند (Regular expressions)

عبارات قاعده‌مند(Regular expressions) یک روش قدرتمند برای انجام جستجو و جایگزینی رشته ها در جاوا اسکریپت  است. در جاوا اسکریپت، عبارات قاعده مند نیز شی هستند. این الگوها با متدهای ()exec و test() RegExp و با متدهای match()، matchAll()، replace()، replaceAll()، search() و split() String استفاده می شوند. در این فصل به  Regular expressions در جاوا اسکریپت می‌پردازیم.

7.1    الگوها و پرچم ها
7.2    کلاس کاراکترها
7.3    یونیکد: پرچم u و کلاس \p{...}
7.4    شروع و پایان رشته ها
7.5    شروع و پایان چند خطی
7.6    مرز کلمات
7.7    کاراکترهای خاص
7.8    مجموعه‌ها و محدوده‌ها
7.9    کمیت‌های + ، * ، ؟ و {n}
7.10    کمیت‌های lazy
7.11    گروه‌بندی
7.12    الگوی پشتیبان
7.13    جایگزینی با |
7.14    جستجوی رو به جلو و یا رو به عقب
7.15    عباراتی که می‌تواند مرورگر را مختل کنند
7.16    جستجو در مکان شخص با پرچم y
7.17    متدهای RegExp و String

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *