وب‌سایت ها چگونه شما را ردیابی و Track می‌کنند؟

برخی از روش‌های ردیابی (Track) در وب‌سایت‌ها بسیار واضح است، برای مثال هنگامی که شما با حساب کاربری خود وارد سایتی می‌شوید سایت می تواند اطلاعات مربوط به شما را جمع آوری و ذخیره کند و یا حین کار با موتور جستجوی گوگل اطلاعات و فعالیت های شما وابسته به حساب ایمیل‌تان جمع آوری و یا در اصطلاح Track می‌شود اما سوال اینجا است که شبکه های ردیابی از چه طریق اطلاعات و فعالیت های ما را در سایت‌های مختلف ردیابی و Track می‌کنند با نکست همراه باشید تا شما را با روش‌های ردیابی و همچنین نکاتی برای کاهش آن آشنا کنیم.


Tracking یا همان ردیابی‌های در واقع برای اهداف تبلیغاتی و ساخت پروفایل مربوط به فعالیت‌های شما جهت تبلیغات هدفمند صورت می‌گیرد به طور خلاصه این شبکه‌ها با ردیابی کلیه فعالیت‌های شما جزییاتی باور نکردنی در مورد سلایق و ویژگی‌های شخصیتی شما بدست می‌آورند و از آنها در تبلیغات هدفمند آینده بر علیه خودتان و افراد هم سلیقه با شما استفاده می‌کنند.

آدرس IP و ردیابی

یکی از اصلی‌ترین روش‌های شناسایی شما در اینترنت استفاده از آدرس IP شماست، این بدین معنی است که کامپیوتر و یا گوشی هوشمند شما آدرسIP خانه و یا محل کار شما را در اینترنت و شبکه‌های موجود به اشتراک می‌گذارد، از طریق آدرس IP یک وب‌سایت می‌تواند موقعیت جغرافیایی شما را تشخیص دهد البته نه تا سطح خیابان و کوچه بلکه در حد شهر و منطقه!

اگر گاها در سایت‌های خاصی به صورت مکرر تبلیغاتی بر اساس شهر و یا زبان خود می‌بینید از این روش برای ردیابی شما استفاده شده است.

آدرس IP شما دائما در حال تغییر و غالبا اشتراکی با چندین کاربر دیگر است به همین دلیل استفاده از آدرس IP نمی‌تواند روش خوبی برای ردیابی کاربری در طول زمان باشد اما با استفاده از ترکیب این آدرس با سایر روش‌ها می توان موقعیت جغرافیایی شما را ردیابی کرد.

ردیابی از طریق ارجاع HTTP

وقتی شما بر روی لینک خاصی کلیک می‌کنید مرور اطلاعات شما را از طریق ارجاع HTTP به وب‌سایت منتقل می‌کند و در جواب آن درخواست صفحه وب مورد نظر برای شما ارسال می شود، برای مثال اگر شما بر روی لینک یک سایت خارج از سایت thenext.ir کنید به همراه ارجاع HTTP آدرس سایت مبدا یعنی نیز بدان جا ارسال می شود یعنی سایت می‌داند که شما از طریق وب‌سایت thenext.ir بدانجا رفتید

این اطلاعات به همراه چندین فقره اطلاع دیگر با هر بار کلیک بر روی یک لینک به وب‌سایت مورد نظر ارسال می‌شود و با این روش مسیر بازدید شما هم ردیابی می‌شود و این به تبلیغ دهنده‌گان کمک می‌کند تا محل نمایش تبلیغات خود را انتخاب کنند.

اگر در حین باز کردن یک وب سایت خاص متوجه خطاهای ریز مانند بارگذاری نشدن عکس ها یا تکه تکه شدن محتوا شدید از این روش ردیابی برای شما استفاده شده است

کوکی‌ها و کدهای ردیابی

کوکی‌ها اطلاعات کوچکی هستند که وب‌سایت‌ها می توانند در مرورگر شما ذخیره کنند، این کوکی ها استفاده های بسیار زیادی دارند برای مثال وقتی شما یک بار در حساب ایمیل خود sign in می کنید اطلاعات ورود شما در مرورگر ذخیره می‌شود و در آینده هنگام ورود به حساب ایمیل خود نیاز sign in مجدد نمی‌باشد

کوکی‌ها همچنین برای شناسایی و ردیابی شما در وب‌سایت استفاده می‌شود البته این مورد می‌تواند در برخی مواقع بسیار کاربردی و سودمند باشد اما آنچه که استفاده از کوکی‌ها را خطرناک جلوه می‌دهد کوکی‌های طرف ثالث هستند

کوکی‌های طرف ثالث یا همان کدهای ردیابی استفاده‌های غیرقانونی از این روش محسوب می‌شوند که با ردیابی شما در چندین سایت مختلف توسط شبکه‌های تبلیغاتی صورت می‌پذیرد، امروز بسیاری از سایت‌ها (و نه همه آنها) از کدها و کوکی‌های ردیابی استفاده می‌کنند و در صورتی که دو وب‌سایتی که شما بازدید می‌کنید از یک سیستم تبلیغاتی استفاده کنند اطلاعات مربوط به شما که در کوکی‌های مرورگر شما ذخیره شده است بین هر دو سایت رد و بدل می‌شود.

کدهای موجود در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توانند مانند کدهای ردیابی عمل کنند برای مثال اگر شما در Facebook وارد شده باشید و به در یک وب‌سایت که دکمه like یا “پسند” را کلیک کنید فیسبوک با استفاده از کدها و کوکی‌های ذخیره شده شما را شناسایی می کند.

ابر کوکی‌ها

برای رهایی از کوکی‌ها شما می‌توانید به سادگی اطلاعات موجود در کوکی‌های خود را از طریق تنظیمات مرورگر پاک کنید (فراموش نکنید با این کار کلیه حساب‌های کاربری شما Sign Out خواهد شد و باید مجددا وارد آنها شوید) اما پاک کردن کوکی‌ها مشکل ردیابی شما را صد در صد حل نخواهد کرد، ابر کوکی‌ها هنوز سر جای خود هستند

ابر کوکی‌ها نیز همانند کوکی‌ها اطلاعات کوچک ذخیره شده هستند اما بجای مرورگر آنها می‌توانند در جاهای مختلفی مانند حافظه کوکی Flash، حافظه Silverlight، تاریخچه مرورگر و حافظه محلی HTML5 ذخیره شوند.

یک روش خلاقانه برای ردیابی شما اختصاص یک کد رنگ خاص به چند پیکسل از صفحه است که در کش مرورگر برای کاهش مراجعات ذخیره می‌شود و با مراجعه مجدد شما به سایت ردیاب‌ها شما را بر اساس آنها شناسایی می‌کنند.

وقتی شما قسمتی از اطلاعات ابر کوکی را پاک می‌کنید وب‌سایت مجددا با استفاده از سایر کوکی‌ها مانند اطلاعات ذخیره شده در Flash آنها را بازسازی می‌کند.

ردیابی از طریق User Agent

هر بار که شما به وب‌سایتی متصل می‌شوید User Agent (عامل کاربر) به وب‌سایت هدف اطلاعاتی از قبیل مرورگر، سیستم عامل و … را ارسال می‌کند و این اطلاعات می‌تواند برای اهداف تبلیغاتی در پروفایل تبلیغاتی شما ذخیره شود.

 

 ردیابی از طریق انگشت نگاری مرورگر

مرورگرها می‌توانند یکتا باشند بدین معنی که وب‌سایت با شناسایی مرورگر، سیستم‌عامل، افزونه‌‌های نصب شده، نسخه مرورگر و افزونه‌ها، رزولوشن صفحه نمایش، اطلاعات منطقه زمانی و … می تواند در مراجعه‌های مکرر شما را تشخیص دهد حتی اگر کوکی‌های خود را غیر فعال کنید

وب‌سایت Electronic Frontier Foundation’s Panopticlick نشان می‌دهد که این اطلاعات چگونه می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، در هر یک میلیون نفر فقط یک نفر ممکن است پیکربندی مرورگرش مثل شما باشد

برای جلوگیری و یا کاهش ردیابی‌ها چه کار کنیم؟

روش‌های زیادی وجود دارد تا وب‌سایت‌ها بتوانند شما را ردیابی کنند و هرروز روشهای جدیدی برای ردیابی ابداع می شود، این بدان خاطر است که این کار بسیار سودآور و پربازده است، اما اگر احساس می‌کنید نباید شما مورد ردیابی قرار بگیرد بهتر است توصیه‌های زیر را مد نظر قرار دهید

– برای جلوگیری از ذخیره و ارسال هر گونه اطلاع ناخواسته ای می توانید از مرورگر امر Tor استفاده کنید این مرورگر یکی از بهترین ابزارهای جلوگیری از ردیابی در اینترنت است.

– همیشه مرورگر خود را به روز رسانی کنید

– تنظیمات امنیتی مرورگر خود را بررسی و پیکر بندی کنید

– کوکی‌های غیر ضروری خود را حذف کنید و در اعطای مجوز ذخیره‌سازی به سایت‌ها دقت کنید

– از حالت امن مرورگرها استفاده کنید (در کروم با نام incongnito و در فایرفاکس و IE با نام Private)


منبع: HowToGeek

 

avatar