گرامر در جاوا اسکریپت( آشنایی با دستورالعمل ها و توابع )

یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی تا حد زیادی شبیه به یادگیری یک زبان جدید است. در یادگیری یک زبان جدید نیاز داریم که ابتدا لغات و نحوه تلفظ آن‌ها و سپس گرامر دستوری و قوانین آن زبان را یاد بگیریم. بنابراین برای یادگیری زبان برنامه‌نویسی جاوا اسکریپت نیاز است که با گرامر و دستور زبان جاوا اسکریپت آشنا باشیم. در این فصل با مفاهیم بنیادین جاوا اسکریپت آشنا می‌شویم.

گرامر در جاوا اسکریپت( آشنایی با دستورالعمل ها و توابع )

دستورات در زبان JavaScript

دستور (Statement) در زبان جاوا اسکریپت یک واحد برنامه‌نویسی است که نمایانگر یک مرحله در برنامه‌نویسی به این زبان است. به دستورات (Statement) مانند جمله‌ها در زبان‌های دیگر نگاه کنید همانطور که ما از جملات، پاراگراف، صفحه، فصل و کتاب را می‌سازیم با استفاده از دستورات در برنامه‌نویسی می‌توان برنامه‌ها را نوشت. در فصل قبلی چندین مثال از دستورات را مشاهده کردید. برای مثال :

 alert('Hello world');

این دستور ساده یک پنجره هشدار با پیغام Hello world را در صفحهٔ وب نمایش می‌دهد.

در بسیاری از حالات هر دستور را در یک خط از برنامه می‌نویسیم و هر دستور با یک نقطه ویرگول (;) (Semicolon) تمام می شود. مانند نقطه در نوشتار است که پایان جمله را نشان می‌دهد. مفسر جاوا اسکریپت با رسیدن به نقطه ویرگول (Semicolon) می‌فهمد که به پایان دستور رسیده و باید به سراغ عمل بعدی برود.

روش کلی در برنامه‌نویسی به این صورت است که ابتدا دستور را نوشته سپس با نقطه ویرگول پایان دستور را مشخص می‌کنیم و با زدن دکمه Enter به خط بعدی و نوشتن دستور بعدی می‌رویم.

همانطور که در آینده خواهید دید گاهاً به علت طولانی بودن دستورات و یا رعایت ظاهر کد نویسی بعضی از دستورات را در چند خط می‌نویسیم و طبعاً نقطه ویرگول، در انتهای دستور در خط آخر دستور خواهد آمد و نه هر خط.

در جاوا اسکریپت دستورات متنوعی وجود دارد که در بسیاری از آن‌ها از کلمات کلیدی (کلماتی که برای مفسر تعریف شده هستند و عملیات خاصی را انجام می‌دهند) استفاده می‌شود. بعضی دستورات از توابع، متغیر و… استفاده می‌کنند که در درس‌های آینده با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مقدمه ای بر توابع در جاوا اسکریپت

توابع در برنامه‌نویسی از مفاهم بسیار مهم و کاربردی به شمار می‌روند. یک تابع یا function قطعه‌ای از کدهای برنامه‌نویسی است که با یک نام از سایر بخش‌های برنامه جدا می‌شود.

یک تابع برای انجام یک فعالیت خاص و مشخص برنامه‌نویسی می‌شود و در طول اجرای برنامه ممکن است بارها اجرا یا فراخوانی شود.

جاوا اسکریپت (و مرورگرهای وب) به شما امکان می دهد از دستورات مختلفی استفاده کنید تا اتفاقاتی در برنامه ها و صفحات وب شما رخ دهد. این دستورات ، به نام توابع، مانند افعال یک جمله هستند. آنها کارها را انجام می دهند.

گرامر در جاوا اسکریپت( آشنایی با دستورالعمل ها و توابع )

در دروس قبلی ما با تابع ()alert آشنا شدیم، این تابع پیغامی را که ما به عنوان ورودی به آن می‌دهیم در یک پنجره یا کادر محاوره ای به عنوان خروجی نمایش می‌دهد به دین معنی که تابع ()alert یک متن را به عنوان ورودی گرفته و یک هشدار را به عنوان خروجی به ما نمایش می دهد.

چند نکته در مورد توابع

تعدادی از توابع مانند ()alert و ()document.write مختص مرورگرها هستند و فقط توسط مرورگرها شناسایی می‌شوند، بنابراین هنگام برنامه نویسی در دیگر محیط هایی که از JavaScript استفاده می کنند ، آنها را پیدا نخواهید کرد (مانند Node.js ، Adobe Photoshop یا ActionScript مبتنی بر Flash Java) سایر توابع چنین محدودیتی ندارند. به عنوان مثال ، ()isNaN تابعی است که عددی بودن یک مقدار خاص را بررسی می کند این تابع جزو توابع خود جاوا اسکریپت است و در تمامی محسط ها قابل دسترسی است.

یکی از راه های سریع برای شناسایی تابع پرانتز آن است. البته در طول این دوره آموزشی با تمامی توابع جاوا اسکریپت آشنا خواهیم شد.

علاوه بر توابع داخلی جاوا اسکریپت شما می توانید توابعی مختص خودتان بسازید و در جاهای مختلفی از برنامه آن را فراخوانی کنید در مباحث آینده با نحوه ساخت توابع و فراخوانی آنها آشنا خواهیم شد.

درس بعدیموضوع این درسدرس قبلی
انواع داده ها و متغیرها (به زودی)گرامر در جاوا اسکریپتنوشتن اولین برنامه به زبان جاوا اسکریپت
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments